eureka (?) [uppdaterad]


Det här kan vara det bästa vi, pedagogiskt sett, har åstadkommit som föräldrar..

Men det återstår alltså att se.

Bilden kanske skall förklaras. Det är inte rocket science (och såklart inget eget påfund) men ganska fiffigt, det handlar om positiv förstärkning. Storasyster busar med en del grejer som vi som ansvarsfulla föräldrar vill korrigera.. Och således får hon en stjärna för att framgångsrikt bemästra (överst från vänster) att a) Sitta kvar vid matbordet en rimlig stund och vara överens med sin kära föräldrar om att den tidpunkten är nådd innan hon försvinner på andra äventyr, b) vara snäll mot lillebror vilket för henne betyder att hon gör nåt särskilt snällt medan vi hoppas att hon rent allmänt är lite mer försiktig med honom… c) ta på sig kläderna på morgonen (ffa) inom en rimlig tidsperiod utan allt för mkt bråk o stök och slutligen d) låta bli att suga på fingrarna (som tandläkaren beordrat) vilket vi eg kommit över men som nyligen återkom.

Allt stäms av efter middag och kan alltså i bästa fall leda till 4 stjärnor på en dag och samlas till valfri ”vinst” i form av (uppifrån) 3 = en godisbit (el dyl = nån sorts efterrrätt), 4 = besök på badhuset (el dyl) eller kan bli en liten present (säg klistermärken, kritor el dyl) och 5 = biobesök.

Vän av ordning ropar såklart ”inflationsrisk” och japp, funkar detta bra blir det ju vinster till höger och vänster men risken är kalkylerad. Behövs det får vi öka insatserna (och stjärnkraven) men den dagen den sorgen och då är vi förhoppningsvis en bra bit på vägen med den här övningen.

Nån annan med bra/mindre bra erfarenheter av tricks för att uppnå ett annat beteende?! Likande eller helt andra metoder, spelar ingen roll.

[uppdate]

Glömde ju att skriva om det mest fascinerande i den här saken så här långt. När vi skulle introducera ”spelet” som vi kallar det var det klang- och jubelscener! Det hade vi kanske inte räknat med. Men storasyster kastade sig om halsen på mamman i ren o skär lycka över möjligheten att kunna jobba sig till ett biobesök. Om det nu var så hon tolkade. Kanske tänkte hon bara – det ser ut som att jag skall få godis och presenter. Och jag skall gå på badhus och bio.. men jag tror inte det. Inte bara. Efter introduktionen var hon oerhört noga med att förklara att hon inte sög på fingrarna och var pyssligare o mysigare med lillebror än någonsin förr. Och redan dag 1 inkasserades, som bilden visar, tre stjärnor = en glassbåt. Uppföljning kommer.

10 responses to “eureka (?) [uppdaterad]

  1. Skitbra! Sätter mig ner så fort jag kommer hem och gör det samma!

  2. Spännande, hoppas på en uppföljning och utvärdering.

  3. pappabloggen2

    utvärdering av första dygnet strax 🙂

  4. Spännande, ser fram emot att läsa fler uppföljningar!
    Vi har sällan den här typen av konflikter, eller så är vi bara slappa föräldrar, men det skadar ju aldrig att ha något liknande i bakfickan.
    Själv kör jag med mutor i vissa fall, som igår när storasyster fick vad jag misstänkte var urinvägsinfektion och vägrade kissa… Till slut lovade jag henne den Snövitklänning som hon suktat efter så länge, bara för att få henne att kissa och kunna ta ett urinprov med till vårdcentralen. En god vän menade på att jag binder ris åt min egen rygg med det draget, men ärligt talat var jag så orolig att jag hade kunnat lova henne fort knox om hon bad om det… Och visst hade hon uvi, så idag har det bara varit att pytsa upp slantarna i leksaksaffären…

  5. Margherita

    Men funkar så fördröjd belöning som ett badhusbesök/biobesök senare i veckan på så små barn? Kopplas det verkligen ihop med det önskvärda beteendet?
    Det kanske det gör, hoppas det!

  6. pappabloggen2

    Får se o hoppas på det bästa! För tidigt att säga än.

    Men skulle kunna gå på badhuset efter dagis också, funkar eftersom vi bor nära o bra.

  7. Jag måste säga att det känns rätt tveksamt att ha godis med i ett sådant belöningssystem. Är inte det lite fel väg att gå om man vill undvika risken att godis och sötsaker blir ett form av tröstbeteende osv, i alla fall är det väldigt viktigt för mig att undvika med mina barn…
    Bio och sånt låter mycket bättre, bra med sånt man kanske inte gör annars.

  8. pappabloggen2

    Alexandra, ja jo kanske det. Ursprungstanken var att det skulle innebära lite extra bra/fint lördagsgodis men det föll på sin egen orimlighet när belöningen uppnåddes på måndagen.. blev en efterrätt = glassbåt, känns ok. Men symboliken.. du har en poäng.

  9. förskollärare

    Detta är en kortsiktig lösning. Forskning visar att belöningssystem inte inger förståelse för varför barnen inte ska eller ska göra något. Får barnen inte den förståelsen kommer de inte agera så i fortsättningen (förutsatt att de inte alltid kommer belönas med godis eller liknande). Så mitt förslag är att du berättar för barnet varför du vill att det ska sitta kvar vid matbordet osv istället. Om motivationen till varför (tex ”jag tycker det är så mysigt att sitta och prata med dig en stund när vi äter”) är tillräckligt bra kommer barnet frivilligt sitta kvar till slut.

  10. Pingback: för smart för sitt eget bästa « Pappabloggen två

Kommentera

