babyrytmik


Onsdagar innebär babyrytmik i kyrkan och är lillebrors favoritaktivitet (ja han har ju inte så många schemalagda aktiviteter som konkurrerar men iaf). Jag gillar det också, mest att lillebror njuter men fikat och lite socialt umgänge är också bra.

Men.. det är så himla kristet. En del är mysig sång och dans i ett vanligt rum men en annan del är gå i procession in i kyrkan, höja barnet till skyn (och vår herre då förmodar jag) och skicka runt livets ljus.  Jag gnäller inte, det är en kyrklig verksamhet (och jag är varken agnostiker eller ateist) men dom verkar vilja pränta in budskapet så hårt att man blir lite fundersam.

Är det så i andra kyrkor också? När vi gick med storasyster var det inte så. Vill kyrkan tuffa till sig lite mot oss pilla-russinet-ur-kakan-typer?!

8 responses to “babyrytmik

  1. Who knows? Jag (liksom du, misstänker jag) anser att tro är något privat, och med det menar jag att man själv ska få välja, och inte pådyvlas. Svaret är inte alltid att konfirmera sig eller att låta sig döpas – något som kyrkan brukar ivra rätt hårt för.

    Jag säger: Ät russin!

  2. Det är helt klart väldigt olika mellan olika öppna förskolor här. Jag tycker själv det är jobbigt med den mest fanatiska kyrkan (dit vi ska idag). De är bara SÅÅ trevliga och ska alltid försöka lura en att gå på söndagsgudstjänsten, t.ex. genom att säga åt barnen att på SÖNdag DÅ ska vi minsann göra ROLIGA grejor så se till att tjata på era FÖRÄLDRAR så det kommer hit PÅ SÖNDAG!

    I dessa dagar borde de vara glada över att man betalar kyrkoskatt så att de kan behålla sina jobb. 😉 Blir de för påflugna kanske man skulle hota med det? ”Nä nu tar vi det lilla lugna här, du vill väl inte att jag ska gå ur Svenska kyrkan, va?”.

  3. pappabloggen2

    Ja, det är en klurig fråga det här. Å ena sidan måste man få välja fritt vad o hur mkt man vill vara med, å andra sidan är det ju kyrkans verksamhet som de erbjuder utan kostnad o nog bör få bestämma över.

  4. Men hallå! Gå inte dit då! Fattar inte, precis som du säger Pappabloggen- det är ju deras verksamhet, de tar inget betalt. Om ni nu tycker att det är så jobbigt är det väl bara att inte gå dit. Det finns ju massor av sekulära alternativ. Eller det kanske bara är i Stockholm?

  5. pappabloggen2

    Skolis – du är inne på rätt spår, det finns inte så många alternativ. Och jag gnäller alltså inte, är bara fundersam på varför det måste vara så övertydligt, tror mkt av dyl verksamhet har åtminstone delvis som syfte att rekrytera men det blir kontraproduktivt när en sån som jag som har en öppen hållning i frågan ändå blir lite avskräckt. Å andra sidan handlar den rädslan kanske om överdriven misstänksamhet från min sida, jag vet inte riktigt.

  6. Hmm, kan förstå att man upplever som påprackande, och visst behöver man väl inte skicka runt världens ljus på en vanlig sångstund, det kan jag hålla med om.

    Men som troende, om än inte speciellt praktiserande (mest vid storhelger), blir jag ibland trött på folk som använder kyrkan till en massa grejer, döper sina barn, gifter sig där, går på babysång etc etc etc, allt gratis, och sen klagar på att prästen inte kunde tänka sig att låta bli att prata om Gud, eller att man sjöng en kristen sång osv.

    Men jag är ledsen om jag lät lite hård 🙂

  7. pappabloggen2

    Tycker det är skönt med lite ämnen som engagerar o lite hårt får det ju bli då.

    Just den där konflikten med att inte vara avståndstagande o ändå inte helt ”såld” ger mig om inte magsår så iaf jobbigt tankearbete. Just för att jag är tillräckligt troende för att känna stor respekt för dem som är fullt troende kan jag verkligen inte helt fräckt pilla russinen ur kakan (o gnälla). På storasysters dop var det en kompis som var präst o det blev ganska ortodoxt (och bra) men jag vacklade i hur jag skulle känna. När det var lillebrors tur gav jag mig hän helt, lyssnade noga på allt prästen hade att säga osv.

    Vet inte om jag kommer till nån poäng.. vill nog bara få fram att hela grejen är skitklurig.

  8. Ja, det är det verkligen. Klurigt alltså.

Kommentera

