trettondagen – julgranens dödsdag?


Hur ligger det till det här med trettonhelgen o granen?

Vi köpte vår första i år (alltid firat på ”bortaplan”) och jag har blivit lite fäst vid den.. Jag blev utskickad ensam i snöoväder. Varken jag eller sambon hade stora förhoppningar på att jag skulle hitta ett särskilt lyckat exemplar men tji fick vi, den blev kanonfin och är fortfarande ett riktigt trevligt inslag i vardagsrummet, sparsmakat klädd och lyser upp så fint med sina små ljus. Barrar inte ens så värst.

Så kort sagt, jag vill inte kasta ut min kompis men inser att dagarna är räknade. När kastar ni ut er?

Bilden: Lillebror tar sats.. men han verkar ha tyckt att den var lite för stickig, det har inte blivit mycket bus med granen som vi trodde.

5 responses to “trettondagen – julgranens dödsdag?

  1. Tjugonde Knut, dvs den 13 januari, kan du ha kvar den till! Vår mår också superbra och barrar knappt alls så jag tänker ha kvar den tills dess!

  2. TjugonDAG Knut heter det, skrev lite fel

  3. Man har väl kvar den så länge man trivs med den och slipper få barr i tårna?
    Jag var färdig att slänga ut min på annandagen, för jag tycker det är trevligare att ha gran före jul än efter jul, men min man satte sig på tvären. Fast imorgon åker den! Och när vi väl fått ut den genom altandörren kommer det inte finnas ett barr kvar på den…
    Hur har det gått med dotterns magsjuka? Lider med henne. Och er. Kram från ett svinkallt Göteborg!

  4. pappabloggen2

    13 januari låter kanon, ska bara övertyga sambon som är på samma linje som Julia.

    Det där med att få ut den utan att skaka av alla barr är nog del av motståndet…

  5. Bäst är nog att skaka av alla barr på ett ställe och stå beredd med dammsugaren och SEN slänga ut den, kanske när barnen inte är i närheten, för att motverka tjutande protester 🙂

Kommentera

