pappaledig – final countdown


Två dagar! Sen minst 6 månader när balansen mellan arbete (lönearbete för någon annan då) och närheten till barnen är helt rätt! Dom som var med redan i förra bloggen kanske kommer ihåg att jag gick i samma fälla som så många andra män – det dök upp något så ofantligt viktigt på jobbfronten att det lyckades konkurrera ut fler timmar, dagar och månader med det förstfödda barnet (obs, inte ens ekonomiskt var det försvarbart eftersom jag har sämst betalt i familjen…). Försök förklara det där för dig själv 19 år (?) senare när det aktuella barnet flyttar hemifrån och man försöker fatta var all tid tog vägen!

Så kort sagt – jag ser väldigt mycket fram emot att äntligen få vara pappaledig! Sex dagar i vecka med barn, lek och bus (ja ok, plus lite tvätt, disk, städ och matlagning, det inser jag) och en tramsig dag i veckan i ”fabriken”. Dessutom under en period då livet bara blir lättare och lättare att leva i takt med att tjocka kläder och stuvas undan i garderoberna.

Det enda jag oroar mig för är min talang för rutin, jag utgår från att det är ett måste med bra rutiner?! Annars lär väl inget vettigt bli gjort, bara lek och mat räcker ju inte.

Borde man ha några stora planer?! Ambitioner liksom. Jag borde tänkt igenom det, surt att hamna på inskolningen på dagis och komma på nåt då. Well, well – nyår är ju några timmar bort. Tips?! Eller borde man bara vara pappa?!

3 responses to “pappaledig – final countdown

  1. Bara vara pappa låter bra tycker jag. Rutinerna kommer nog av sig självt.

    Låter toppenskönt- finns inget bättre än att vara föräldraledig!

  2. Grattis! Och god fortsättning själv!

    Alla jag vet som haft ambitioner med sin pappaledighet har fallit till föga – de har aldrig hunnit med nåt. Fast en bekant hade inga ambitioner och helt plötsligt visade sig sonen sova 3 timmar mitt på dagen – varje dag – i princip samma tid. Han byggde en altan – men det är å andra sidan ingenting som har med barnen att göra utan en ”världslig” sak. Låter som du tänker på sånt som faktiskt handlar om barnen – vilket är vad pappaledighet går ut på i mitt tycke, men så har jag som tur är en fru som inte kommenderar mig till omrenovering av hela huset.

  3. Hej,
    grymt fin och intressant blogg du har! Är ny i bloggvärlden men tänkte blogga lite kring kommande ”Faderskap” som är beräknat inträda i slutet på januari. Funderar själv mkt på hur man ska få ihop arbete, familj etc. Hoppas få tips från andra i samma sits.
    Bästa,
    Pappa-Lars
    http://larsmalmsten.wordpress.com/

Kommentera

