musikhjälpen, malaria och zanzibar


Apropå slutklämmen om musikhjälpen i det förra inlägget så vill jag trycka på den saken en gång till.  Av två skäl förutom det uppenbara att ett barn dör var 30;e sekund pga av sjukdomen: 1) Afrika (som är värst drabbat av malaria) ligger mig varmt om hjärtat. Jag har rest i södra och östra Afrika flera gånger men ffa har jag jobbat i Sydafrika under ett halvår som var extremt lärorikt, roligt och intressant. Jag var där med ett biståndsprojekt som jobbade med ledarutbildning genom idrott. Under en av resorna såg jag en tjej som drabbades av en akut malaria-reaktion vilket var en mix av värsta tänkbara influensan och epilepsi. Inte kul alls. Och 2) Jag o sambon har en tacksamhetsskuld till Zanzibar (dit jag tror en del av musikhjälpen-pengarna går till i form av ett forskningsprojekt inom malaria) eftersom sambon drog på sig malarialiknande symptom när vi var där och på 2 röda minuter fick ytterst professionell hjälp mitt ute på landsbygden . Kan tänka mig att den ypperliga sjukvården berodde på samma eller ett liknande projekt för att hejda malaria på ön.

Så kort sagt, skaffa dig en skön och nästan religiöst givmild känsla genom att slänga in en slant på musikhjälpen, här får du veta hur man gör.

Kommentera

