doh


Som småbarnsfamilj känns det ibland lite hopplöst att hålla koll på ekonomin. Det är många saker som skall köpas för att allt skall fungera, allt från ganska många presenter till barnkalas till ny bostad (även om det senare inte händer så ofta som man just nu skulle önska). Dessutom är det ju en väldig massa räkningar som skall betalas varje månad. Och allt fler av dem dimper in på nätbanken och betalas nästan av bara farten. Intäkterna är lättare att hålla reda på.

Jag har många gånger försökt få ordning på vår ekonomi med väldigt ambitiösa excel-blad. Till ingen större nytta. Det blir liksom en våldsam massa poster som ser imponerande och deprimerande på en och samma gång. Så även om jag låter som världens torraste person – jag blev ganska glad när jag hittade budgetkalkylen på konsumentverkets hemsida. Glad i hågen kastade jag mig över den och började mata in siffror utifrån minne och känsla (?). Och ta mig sjutton om sista raden inte var rena lotterivinsten. Vi borde ha över 10 000 kr att röra oss med när allt nödvändigt var betalt!! För säkerhets skull gjorde jag om övningen men nu med faktiska inkomster, räkningar och kontoutdrag. Doh som sagt! Då var vi plötsligen ett antal hundralappar back..

Två slutsatser lyckades vi ta fram
a) Det håller inte att försöka spara på föräldraförsäkringen som vi skulle vilja, det krävs en ruskigt bra andra lön för att kompensera att man tar ut mindre än 80% av den ena lönen
b) Lunch/fikor på stan kostar skjortan, fina skjortan!

Tävlingsdags i bloggosfären… både kul och fånigt. Den här bloggen är med men lär vara ganska chanslös mot dom stora pojkarna. Hur som helst en bra chans att upptäcka några nya bra pappabloggbröder. Klicka här om du vill kika på tävlingen och kanske tom höja din röst för nr 8.

3 responses to “doh

  1. Blev nyfiken efter din kommentar på min blogg ang. italienska dagis. Surfade runt på nätet och fann…Katastrof. Jag kan förstå uppståndelsen och snacket. Sannerligen katastrof. Så började jag fundera…men magkänslan säger att Selmas italienska dagis var bra. Riktigt bra. Fröknarna var underbara, träffade dem till och med privat, fantastiska tjejer, men visst..tankar gror och oro uppstår. Men, vem vet var det händer? Sorgligt är det iallafall, var det än händer, riktigt j-vla sorgligt och oacceptabelt. Jag måste fortsätta undersöka saken i italienska medier.
    Kram

  2. Hallå! Det var verkligen länge sen, ser att det blivit en lillebror också, vad roligt! 🙂
    Hoppas att ni får en jättebra jul 🙂 Ha det bra!

  3. Det är väl klart att jag röstar 🙂

Kommentera

