svininfluensan – reality check


Tonen runt den här smittan har ju antagit flera skepnader. Skämtsam ibland, hetsk konspirationsteori (särskilt om man själv bjuder upp till dans, se kommentarerna) ibland och ganska mycket skrämmande nyheter. Men det är först när det blir allvar i ens närhet man verkligen vaknar till. Idag fick jag veta att en kollegas svåger var mannen i Malmö som avled efter att ha skickats hem två gånger när han sökt vård. Kollegan var med i SVT:s morgonsoffa i tisdags om någon råkade se det.

En annan kollega har en släkting som ligger i respirator.

Otäckt och det gör mig ännu mer irriterad över gänget som onyanserat pådyvlar andra åsikten att det är farligt och fel att vaccinera sig. Alla måste ha rätt att uttrycka sin åsikt men i ett krisartat läge där informationen är oklar och ofta motsägelsefull så känns det rimligt att tona ner sin yttrandefrihet till förmån för dem som vi gett förtroende som experter och sen låta folk få besluta sig i lugn och ro. Känner man sig då fortsatt osäker så skall man såklart vara helt fri att låta bli att vaccinera sig, det säger jag inget om. Det är pådyvlarna som är problemet.

Den som läst här ett tag vet vem jag främst är irriterad på, vill inte nämna henne eller hennes blogg eftersom jag helt enkelt inte vill ha hit henne efter att hon på ovan nämnt sätt (i denna blogg) försökt hetsa mig om mitt val vad gäller mina barn. Hon är i farten idag igen, hennes inlägg idag har titeln ”Vaccinskandalen! 250 000 försökskaniner väntar på sin spruta!” och inleds ”Stackars alla 250 000 barn som nu ska vaccineras. Skulle det inte vara bättre med lite naturligt förvärvad immunitet? Skulle tro det.” Nyanserad debatt?!

Men hennes sort finns det många av, jag har en på jobbet, och dom låter så mycket mer än majoriteten av sansade m-skor som respekterar andra m-skors fria val.

Som tidigare sagt; Är egentligen otroligt trött på ämnet men det går ju inte att värja sig och det är väl ganska tveksamt om man bör göra det.

6 responses to “svininfluensan – reality check

  1. Jobbigt är det. Själv har jag varit skeptisk till vaccination själv men ändå tänkt som så att frågan om vaccination eller inte i slutändan handlar om väldigt små risker oavsett om man väljer eller inte väljer vaccination. Ser jag till mig själv tror jag den här anti-vaccinationslavinen till viss del uppkommit pga att folk är så otroligt less på att media för jämnan skriver en massa om allt möjligt som är farligt så man i ren protest blir anti. Nu har det blivit jackpot för kvällspressen när både influensan och vaccinet är livsfarliga så det blir fel hur man än gör. Oroar mig mest för att vår lilla spink ska få det, det skulle kunna vara farligt, frugan har redan fått sprutan nu, jag skulle nog ta den om jag blev erbjuden.

  2. Hej, Nu finns det äntligen en topp-/samlingslista för alla Svenska Pappabloggar!
    Välkommen att gå med gratis på http://pappabloggar.topplista.com

  3. Vårt val var enkelt eftersom Lille T har astma men jag drabbades av samma verklighetschock när två personer i min närhet blev riktigt dåliga i influensan. Från början var det många som sa: ”Äsch, det där är bara som en förkylning” Staten oroar sig för alla sjukdagar därför blir det billigare att vaccinera. Slipper vi respirator är jag nöjd och så tackar jag min lyckliga stjärna att jag är född i detta land…

  4. pappabloggen2

    Imres P: Klok analys! Vi är också mest oroliga för mini som ju inte verkar få nåt vaccin på ett tag iaf.

    Henke; bra initiativ! Jag har anmält mig o lagt länk men det verkar inte funka?!

    Mifflan; Ja det blir ju mkt snack om alla misslyckade bemötanden men svensk vård är fasen 99,9% superb!

  5. Jag tror visserligen inte att den här flunsan är farligare än de vanliga, men det är klart att man ska vaccinera sig om man vill. Jag hade nog själv gjort det om jag hade haft möjlighet (det har jag inte som utlandssvensk och här i landet finns det inte), om inte annat för att inte smitta någon som det ÄR farligt för. Jisses, kan man stoppa i sig chips och smågodis kan man nog tåla en vaccinationsspruta tror jag.

  6. pappabloggen2

    haha, ja där har du en poäng, vi stoppar i så mkt trams och då framstår ju en spruta svinis som ganska positivt trams 🙂

Kommentera

