lärdomar och lite annat


Lite praktiska lärdomar av att vara ensam hemma med barn i en vecka;

  • Jag är usel på kläder. Inte så illa att jag fick några kommentarer på dagis eller så men vilket dilemma varenda morgon!
  • Jag kan laga mat men jag har en, när det kommer till mat, kreativ förmåga som fullt jämförbar med en tegelsten.
  • Jag är inte vare sig road av eller särskilt händig på matinköp, sambon fick mega-storshoppa för att någorlunda återställa tomheten i skafferierna.
  • Städning och tvätt gick iaf ganska bra.
  • Det är jäkligt kul att få kontinuitet i hämta- lämnaverksamheten på dagis.

—–

Har hört mig själv säga ”annars så” så fruktansvärt ofta på sistone så jag håller på att kräkas på mig själv.  Är  det en övergående fas eller det fortsätter så länge barnen bor hemma?! Det måste finnas andra sätt att få barn att göra det man gärna vill att de skall göra.

Tror att det oftast handlar mer om nån sorts ”konsekvensanalys” än om riktiga hot. Tex ”du måste äta lite mer mat annars så kan det inte bli något godis” handlar ju faktiskt om att det känns helt oansvarigt att göra på nåt annat sätt. Eller?!

—–

Förlåt är ett lite väl användbart ord när man är runt 3 år gammal. Hur kommer man runt det problemet? Först tjatar man in att efter en orätt så skall det följa en ursäkt. Och när den sen kommer sekunden efter att man puttat omkull sin bästis på dagis så skall man försöka förklara att det ändå inte är rätt…

2 responses to “lärdomar och lite annat

  1. Jag tycker nog det är en typ av hot att säga att godiset ryker om man inte gör si eller så. För det är nog så barnet uppfattar det. För annars skulle man ju kunna säga att äta upp maten, du behöver den för att orka leka, eller liknande. Vilket väl inte biter lika hårt på ett barn.

    Även om du har helt rätt i att det vore helt fel (på annat sätt) att göra annorlunda (dvs ge godis utan mat)…

  2. mm, bra infallsvinkel det där med hur barnet uppfattar det. helt rätt.

    tror det är en vanesak hur man uttrycker sig. gäller att hitta ett mer konstruktivt sätt att formulera det hela på. måste gå.

Kommentera

