talang 2021?


Vissa av talangerna som ens barn visar upp kan man ju vara ohämmat stolt över. Säkert retar det vissa att man är stolt över sånt som alla barn lär sig förr eller senare men det är ändå ok i de flestas ögon. Tex huvudfotingar.

Andra talanger är kanske mindre… vad ska man säga.. snygga?? På sätt och vis är man ju stolt över talangen men inte så att man berättar för dagisfröknarna precis.  Som tex att ens knappt 3 år gamla barn kan hantera tv´n själv. Check på storasyster på den och till den milda grad att hon lyckats ändra menyerna till tyska medan vi inte ens fattar var man går in för att ändra språk.

Och jag vet inte men kanske hon inte borde kunna hantera en datormus och bamses dataspel. Men så är det, rätt eller fel. Och för all del, jag har coachat en smula.

bamsespel

Till vårt försvar – bamsespelet är oerhört harmlöst (utom en avdelning där man skall skjuta ner en helikopter med cocosnötter) och ganska pedagogiskt. Mest gillar Storasyster att färglägga bilder och att sjunga med i Karaoken. ”Bamse, bamse, starkast är vår bamse men han han tycker inte om att slåss” går som ett mantra i vårt hem.

4 responses to “talang 2021?

  1. Det ska börjas i tid ser jag =D

    Men när vi snackar sport så kan man ju faktiskt inte klaga, Djurgårdens första bortavinst på cirka ett år, får bara hoppas att det håller i sig nu för jag är inte sugen på superettan.

    Men här i Stockholm är ju hatet mellan klubbarna enormt så vi går nu mer under orden, hellre superettan än sm-guld till aik.
    Ditt gäng chockade mig rejält sist också, så vad ska man säga.. bättre sent än aldrig!

    och jadu, Zlatan är zlatan, finns inget annat att säga om det !

  2. Det är väl inget fel med att ens barn lär sig saker tidigt om intresset finns. Alla dessa rön som finns borde vara straffbara att uttala sig om från BVC eller förskolan för den delen. Ett bevis är jag. När jag var liten så talade jag flytande svenska och slovenska. Sen då i början på 80-talet så var rönet för stunden det att det var fel för barn att tala andra språk än sitt modersmål. Så slovenskan skippades. Vilket jag tycker är synd idag – framför allt för att med tanke på att man nu uppmuntrar föräldrar att lära sina barn flera språk, då de är mer mottagliga för det i lägre åldrar!!!

  3. På Peos dagis finns en dator med spel. Där nyblivna 4-åringar galant ”ritar” och grejar med (till synes i alla fall) svåra spel…. kluvet. Men jag tror det är bra – framtiden är ett IT-samhälle, helt klart – så låt ungarna bli proffs!

  4. pappabloggen2

    Ja ni har nog rätt. Finns intresset där så måste det ju vara dumt att hindra det. Sen behöver man nog uppmuntra variation så det inte blir för enkelspårigt och kanske för mkt av det passiva (tv då..)

Kommentera

