pappaledig


Fredagar är pappalediga i höst. Fyra dagar jobb och tre dagar ledigt är en balanserad tillvaro tycker jag. Jag fattar inte alls snacket med 6 timmars arbetsdag, varför inte gå ner på en 32 timmars/4 dagars arbetsvecka men 8 timmar om dagen och låta halva befolkningen vara ledig på måndagar och andra hälften på fredagar!?

Det allra bästa är att på lördag morgon är man redan ganska utvilad och fräsch och har ändå hela helgen kvar. Precis där och då när man sitter med lördagstidningen, en god kopp kaffe och mår kanon – det är då man inser storheten med den lediga fredagen.

Jag har dessutom inlett en ofrivillig utbildning av mina kollegor och arbetskontakter (ofrivillig för dom då). Jobbmobilen är avstängd och autosvaret på outlooken är igång varje fredag; ”Sorry sucker – idag kan du sitta där med dina världsligheter medan jag prioriterar viktigare saker som mina kids och sambo”. Ok, riktigt så formulerar jag mig inte men förhoppningsvis går budskapet fram.

Fredag, Fredag, fredag!

One response to “pappaledig

  1. Håller med! Hellre 8 timmar om dagen 4 dagar i veckan än 6 timmar om dagen 5 dagar i veckan!

Kommentera

