svininfluensan overload


Ok, inser att jag både bidrar till problemet och biter mig själv i svansen nu men hur mycket svininfluensa kan man bli medialt utsatt för?? Det är det första man hör på radio när man vaknar och det sista innan man ser på tv innan man går och lägger sig. Och ofantligt många gånger däremellan. Men man lyssnar, tittar, pratar och funderar. Riskerna är förmodligen försvinnande små men dom finns där. Det räcker. Särskilt om man har två små fantastiska varelser att ta hand om därhemma. Igår fick vi svara på en enkät från dagis, de ville veta vår inställning till allt från användandet av handsprit till eventuell stängning av hela förskolan. Utmärkt initiativ av personalen även om det ytterligare skruvade upp den nervositet som ändå finns där. Vi talade oss väldigt varma för verksamhet utomhus och noll utflykter till folksamlingar.

idiotUnder ”Debatt” igår blev jag bara trött. Jag accepterar att det finns dom som av någon outgrundlig anledning inte vill ta en helt ofarlig spruta men att argumentera emot vetenskap och underbyggda argument på nationell tv är bara dumt. Värst i hela programmet – den där sjuka kvinnan vars titel var ”bloggare” (när blev det en kvalitetsstämpel??) som gärna tog en smäll som bara skulle vässa hennes immunförsvar men om vi hade en egen ”vaccinfabrik” så skulle hon tänka om. Hur då, vadå, logiskt?! Vill du vara egoist så fine men bröla inte ut det utan argument eller tanke.

Bra dock att Belina Olsson tagit över. Nu går det ju att titta på programmet, folk diskuterar ju! Under Janne J var det bara tjafs och kaos och noll dialog och debatt. Men vart tog Axel vägen, SVT:s största talang på länge!

Update; Vad sägs om en riktigt skön avdramatisering av ämnet svininfluensan?! Kolla detta genast!

11 responses to “svininfluensan overload

  1. Mallisvännerna

    Håller med om att man mest blir mer och mer förvirrad ju mer man följer debatter kring svininfluensan och vaccinationer.

    Vet inte om jag tolkat din text fel (säg till i så fall) men jag måste ändå påpeka att det INTE är ofarligt med en vaccination. Vaccinationer innebär ALLTID en risk för komplikationer och kan i sällsynta fall vara MYCKET allvarliga (speciellt om du har en person som känslig hjärt- och lungmässigt). Pratade med barnkardiologen även om detta som mycket riktigt konstaterade att vaccinationer har sina för och nackdelar eftersom du aldrig kan garantera hur en individ reagerar på vaccinet. Riskerna för att det blir svåra komplikationer efter en vaccination är såklart mycket små, MEN riskerna för att du blir svårt sjuk om du drabbas av svininfluensa är också mycket små, så för mig känns inte alls debatten, om huruvida man ska vaccinera sig eller ej, självklar…… Kommer dock personligen att välja att lyssna på de läkare som står oss nära och följa deras råd oavsett vad de råder. (Ledsen om jag bara förvirrar dig i denna debatt…)

    I övrigt hoppas jag att ni kryat på er i familjen. 🙂

  2. Tack för den passningen! Men vill i sammanhanget tipsa dig om att läsa Stig Olsson och Björn Hammarskjöld på Newsmill. Vaccinet är inte ofarligt och om du är rädd om dina barn så ska du nog avstå. Det är bra att ha sjukdomar. När vi var barn fick vi ha dom – och vår generation är stark eftersom vårt immunförsvar blev vässat. Efterkommande generationer kommer inte att bli lika starka och lika gamla. Man kan inte vaccinera sig mot allt. I Baltikum finns inga allergier bland barn t ex. Det kan du ta och fundera lite över.
    Bolagen tjänar pengar på vaccinet. Media skriver inte sanningen. Den får man hitta på andra ställen. På nätet bl a.
    Du såg programmet och du hörde Belinda Olsson säga till Björn Olsen att han satt i Debatt för ett par år sedan och varnade för den annalkande fågelinfluensan som inte kom. Som vanligt kan en sån person svara och det gjorde han. Det ska bli kul att höra hur tongångarna går om tre år när folk inte dog som flugor runt oss utan det blev som vilken vanlig influensa som helst. Killarna bakom mig hade ju haft den. Hörde du vad dom sa! Man kan verkligen undra men den inställningen du har. Men du är inte ensam. Dessvärre!

  3. Håller med dig fullständigt! Sedan vill jag kommentarer de som kommenterat här att visst är det så. Men andra vaccin man ger barn för allt från stelkramp till kikhosta är väl heller inte helt ”ofarligt”. Men då gör man det ändå så varför inte göra det den här gången också?

    Helt underbart blogginlägg hos Leos pappa!

  4. Ja i dag sker vaccinpropagandan via nyheter och text tv. Vid det senaste ”utbrottet” 1976 skrämde de upp folket med hjälp av propagandafilmer:

    Det är i själva verket vaccinet som är farligt, inte influensan. Vaccinet innehåller ämnen som triggar igång en betydligt farligare variant av influensa, och då har folk inte så stor chans för att de har fått ett sämre imunförsvar. Läs och begrunda följande dokument:

    Jane Burgermeister stämmer WHO, FN m. fl.

    http://wakenews.net/Evidence_of_the_use_of_pandemic_flu_to_depopulate_USA.pdf

    WHO medger att det är brukligt att sprida influensavirus genom bluffvaccin.

    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/09/03/WHO-Admits-to-Releasing-Pandemic-Virus-into-Population-via-MockUp-Vaccines.aspx

    Fankrike planerar tvångsvaccinering av befolkningen fr.o.m. 28 September.

    http://www.theflucase.com/index.php?option=com_content&view=article&id=448:emergency-update-leaked-french-government-document-reveals-details-of-who-forced-mass-murder-vaccination-programme-starting-september-28th-more-soon&catid=41:highlighted-news&Itemid=105&lang=en

    Hoppas länkarna fungerar, annars skulle jag kanske kunna maila dem…

  5. pappabloggen2

    Mallisvänner! Helt rätt såklart! Om man har förhöjd risk att drabbas av komplikationer så är det en helt annan debatt. Och även om man inte har det så finns det ju fortfarande ett fritt val, utvecklar mer i svar till nedan.

    Helena: Ta det inte personligt även om jag uttrycker mig på ett sätt som gör det svårt att låta bli… Du får gärna ha din ståndpunkt men i ett krisläge som det kan vara på väg att bli (det kan varken du eller nån annan utesluta) så känns det ju mer än lovligt förmätet att på ett onyanserat sätt forcera ut den ”ideologin” som den enda rätta och att skuldbelägga småbarnsföräldrar mfl (”om du är rädd om dina barn så ska du nog avstå”) som vill göra nåt annat än det upplysta myndigheter kommit fram till är det rätta. Helt onyanserat blir det när man i en så pass känslig fråga å ena sidan bara refererar till dem som belägger ens egna argument och inte besvarar motsidans argument och å andra sidan blandar ihop argument som att ”det vässar immunförsvaret” och ”men om Sverige producerat vaccin så hade det varit en annan femma”. Varför då? Och hur i hela fridens namn kommer allergier i Baltikum in i resonemanget om vaccinationer? (Och bortsett från att det är ett helt ovidkommande faktum så låter det som ganska osannolik ”fakta”)

    Som sagt, ta gärna ställning för egen del men när du går ut och skall övertyga andra i en fråga om (potentiellt livsavgörande) hälsa så får du vara bättre påklädd. Jag argumenterar också för min sak men skillnaden är att du skuldbelägger mig o andra småbarnsföräldrar medan jag ger fanken i vad du gör för egen del.

    Anna; Men precis, småbarnsvaccinationerna är också frivilliga men tack vare att ganska få avstår har vi ju i stort sett blivit av med flera väldigt jobbiga sjukdomar.

    Joppe; Absolut finns det flera faktorer att väga in och lyckligtvis får vi i Sverige välja fritt, det är som sagt inte det som är problemet. Det är icke pålästa populister som vill begränsa den möjligheten som är problemet.

    MEN kul hur som helst med debatten.

  6. Baltikum kommer in i resonemanget för att där lever man som vi gjorde förr. Dom vaccinerar inte sina barn i samma utsträckning och städar inte lika noggrant. Barnens immunförsvar blir utsatta och det är bra. Barnen blir friskare. Man kan inte vaccinera sig mot allt – det var det jag ville komma fram till.
    Vi har kliniskt rent i hemmen. Täta bostäder med dålig ventilation. Nästan alla jag känner som är födda på 70-talet har en allergi.

  7. Icke pålästa populister – antar att du menar mig. Men jag är ingen sån. Jag kan det här. Och kalla mig en sjuk kvinna när det är jag som är den som är frisk är bara too much…

  8. pappabloggen2

    🙂 som sagt ta det inte så personligt, epitetet sjuk kvinna får stå för ditt agerande/andra liknande ageranden. jag tror jag låter saken bero där, i just den här saken blir vi nog inte överens. du har säkert andra kvaliteter/insikter där du tom i min värld kan klassas som en fantastisk kvinna!

  9. Jag tycker du framför vettiga och sakliga argument! Det är 2009, massvaccinationer utförs inte om biverkningarna skulle vara så allvarliga som vissa vill påstå, svenska staten är inte korrupt och sedan när har läkemedelsbolagen inte tjänat stora pengar på vaccin och annan tillverkning av nödvändiga medikamenter?

    Jag tänker vaccinera mig för min och andras skull!

  10. pappabloggen2

    Jag vill också ha sprutan men jag börjar tappa sugen på hela diskussionen. vilket ofelbart kommer innebära att jag smittas imorgon…

  11. Pingback: svininfluensan – reality check « Pappabloggen två

Kommentera

