handsprit


Kära sambon köpte handsprit häromdagen. Klokt tycker jag. Men (jag ställde denna fråga på fejjan också men ingen kan ge mig ett vettigt svar) – När använder man det hemma????

  • Efter alla dessa otaliga besök vi har i hemmet där man skakat hand med varandra?? (Senast var nog på storasysters dop 2007, men inte säkert att det hände där heller).
  • När man varit på toaletten?? (Då använder jag nog helst tvål och det lär ju i vilket fall inte minska risken att vi smittar varandra internt på hemmaplan just efter att jag varit på dass??).
  • Eller vad?

Hilfe!

5 responses to “handsprit

  1. Mallisvännerna

    Är det inte så att det är bra för familj och vänner att använda handsprit när ni och andra träder in genom ytterdörren (då ni kommer utifrån, med eventuella svinis-baciller)….?

    För 100 år sen när vi var på neonatal med stora grabbarna så skulle alla som kom in på rummet tvätta händer och använda handsprit pga att man kanske hade med sig baciller utifrån stora, farliga världen…..

  2. pappabloggen2

    Låter logiskt! Det är den där logiken jag saknat, kanske beror på sömnläget.. 🙂

  3. Alltså, det bästa är ju fortfarande att använda varmt vatten och tvål! Egentligen behöver man ju bara handspriten när man är utanför hemmet där man inte kommer åt tvål. Men visst man kan ju ta en skvätt efter tvättningen… Men det bästa är fortfarande att tvätta händer med tvål och vatten OFTA istället.

  4. Mallisvännerna

    Stämmer som Anna ovan skrivit. Jag pratade faktiskt med barnkardiologen och läkare där eftersom jag börjar bli nojig över vår ”hjärtis” och jag frågade bla om de tyckte att vi skulle använda handsprit hemma, men det tyckte de inte i nuläget eftersom influensan inte är särskilt utbredd ännu. De tyckte att det räckte gott och väl att tvätta händer med tvål och vatten (ofta). Däremot tyckte de faktiskt att vi i vår familj (pga att vi har ett känsligt hjärtbarn) skulle undvika ställen med stora folksamlingar. Det är med andra ord mycket mer riskabelt att ge sig in i stora folksamlingar än att hoppa över handspriten hemma.

  5. pappabloggen2

    Nu känns det som vi kom tillbaka till min ursprungliga logik.. att det eg är ngt man skall ha i handväskan…

    Tror också att folksamlingar inklusive IKEA o shoppingcenter skall undvikas tills svinis är helt utrotat!

Kommentera

