politik och sagor


Läste om och skrattade gott åt att Kalle Anka & Co har gett sig in i fildelningsdebatten och ångrar sig bittert eftersom det skapat politisk debatt i Sverige. Förutom att det var en ganska töntig strip (men det är väl Kalle numera?) så undrar man ju om det går att befria barn från politik/moral/åsikter?! Eller om det bara är ok när det kommer hemifrån? Eller hur tänkte dom som upprörde sig så?!

Jag läser tex med glädje Karl-Bertil Jonsson för Storasyster lite då och då, senast ikväll faktiskt. Mest för att det är en fantastisk historia men jag tycker absolut inte att det är fel att det finns ett politiskt budskap, som jag förvisso just i detta fall också står för. Jag vill gärna att Storasyster kan få med sig ett litet frö av någon sorts medvetenhet om att det finns dom som har alldeles för mycket och dom som har mycket mindre och att det kanske inte är helt rätt. Och på vilket sätt kan det hända bättre än genom en saga för ett litet barn eller en seriestrip för ett lite äldre?

Klart man får vara lite försiktig och ge chans till eget kritiskt tänkande längre fram men inte är det rätt att skärma bort allt politiskt och allt som kan ge upphov till att ett barn frågar och funderar?!

One response to “politik och sagor

  1. Jag anser det inte vara rätt att ”undanhålla” verkligheten från barnen, utan jag försöker svara så ärligt jag kan när de frågar. Om döden, hur barn blir till, varför vissa barn har trasiga kläder osv.

    När min yngsta (7 åringen) gnäller över att hon inte har några kläder att ta på sig öppnar jag demonstrativt garderoben och visar att där hänger 10 tröjor o 10 byxor.. då svarar hon att ”jaja, jag vet, det finns barn som inte har några kläder alls.. du behöver inte tjata om det”… Kanske går jag lite för långt ibland?

    Annars gillar jag Karl-Bertil Jonsson, ser alltid på det på julafton. Tyvärr är barnen måttligt intresserade 🙂

    Hittade hit via Camillas Lockar förresten.

    /Anna

Kommentera

