kvällsrutin


Vid läggdags brukar storasyster och jag läsa en stund i en bok och sen släcker vi för den avslutande pappasagan. Hon bestämmer vilka som skall vara med (vanligen Muske Pigg, Långben, Kalle och Pluto men inte Mimmi). Dagisdagar brukar det bli ren fantasi, jag får helt enkelt hitta på en story där de där karaktärerna och storasyster upplever någon sorts äventyr, vilket ärligt talat inte är det lättaste alla gånger – centrat för fantasi är inte i så god form som man skulle kunna önska. På helgerna är det lättare. Då brukar Musse och gänget få hänga med på en repetition av dagens äventyr som de faktiskt såg ut den dagen. Det brukar bli kul, storasyster hänger på och kommenterar eftersom hon ju var med och kan storyn. Spännande att höra hur hon upplevt dagen.

Nu i helgen passerade vi i pappasagan en incident i köket. Vi åt pizza och storasyster blev av någon anledning så arg att hon kastade iväg hela tallriken på golvet. Vi bestämde oss för att ta fajten och inte ge oss förrän hon hjälpte till med att plocka upp. Det blev en långdragen kamp som till slut resulterade i något positivt. Under storyn berättade jag att mamma och pappa faktiskt blev lite arga och att vi pratade lääänge om saken men att hon till slut var jätteduktig och hjälpte till. Nu lyssnade hon väldigt, väldigt noga och jag kunde se hur hon tittade allvarligt på mig där i nattlampans sken. När jag berättade att mamma och pappa blev mycket glada för att hon hjälpte till log hon och gav mig en hård och lång kram.

Pappalycka definierad!

4 responses to “kvällsrutin

  1. Grymt pedagogiskt…jag blir avundsjuk…eller rättare sagt mina barn blir avundsjuka. Här läses det böcker också får de lyssna på mammas gamla barnvisor…

  2. Och nej, vi har ej byggt pool – blivit medlemmar i tennisklubben som har pool däremot! Har varit skönt de sensate dagarna då dagstemperaturen varit över 30 grader i skuggan…Klagar ej, jag gillar det – njutbart!

  3. Det var bra idé! Barn brukar ju annars inte alltid berätta om sin dag, eller kanske inte förrän en vecka senare.

  4. Oj känner igen det där! Eric har precis börjat visa temperament (och inte så lite heller) när han inte får som han vill (måste vara efter pappa ;)). Vi har beslutat oss, liksom ni, för att ta fighten och inte ge vika. Jisses vilka krokodiltårar när han inte får doppa min tandborste i toalettstolen!! Ha en underbar helg hela söta familjen! Kramar från oss

Kommentera

