konflikthantering


..det finns så många bud och inte så få som säger emot varandra. Och då har jag verkligen inte läst på så där värst mycket. Det enda alla seriösa verkar vara överens om är att amatörmässig efterapning av Nannyakuten är förkastligt. Man kan ju roa sig med att fundera på hur många svenska barn som gjort hur många timmar i den moderna skamvrån (modern = namnbyte) på fel grunder och med tveksam effekt (enligt nåt jag nyligen läste sannolikt med negativ effekt). Och alltihop för att det blev bra tv…

Men ett bra snack med en nära vän med jämngamla barn gav insikt om att det inte åtminstone inte är värre här än någon annanstans. Faktum är att det ju bara är en liten bråk-del (eh) av tiden som är knepig.

Nu ut i det fantastiska vädret och göra nytta med buskar, gräs och mögig stenbeläggning! Ser faktiskt fram emot det.

4 responses to “konflikthantering

  1. Håller med dig om supernannyn. Jag tycker hon är bra och hjälper de familjer hon är hos men jag tror att om folk försöker härma hennes taktiker lite halvhjärtat kan det nog bli fel. Jag tycker dock inte det handlar om någon skamvrå. Det är väl snarare att barnet ska sitta ner några minuster för att lugna ner sig, reflektera lite. Det kan ju vara varsomhelst, inte i ett ”hörn” eller instängd på rummet.

  2. pappabloggen2

    Nja! I mina ögon är time-out precis detsamma när man fokuserar barnets upplevelse. Sen kan det kanske ha ett värde genomfört på exakt rätt sätt.

    Men jag är som sagt INGEN expert!

  3. Så time-out är bra eller dåligt? Förstod inte riktigt vad du menar. Fokusera barnets upplevelse, då menar du negativt, som att upplevelse blir värre än den kunde bli? Kanske du har rätt i.

  4. Om det är som ”experterna” säger – att det är en ganska svår teknik att behärska – så får man ju förmoda att ganska många barn som drabbas av sina tv-härmande föräldrar och faktiskt får en skamvrå-behandling som är negativ även om det heter nåt lite snyggare nuförtiden. Så tolkar jag det hela iaf.

Kommentera

