försäkringskassan i ett nötskal


Kottemamman påminde mig om nåt jag glömt att ondgöra mig över (något som dessutom kan vara en nyttig påminnelse för andra stackars nyblivna pappor).

När lillebror kom mindes jag ju att man kan gå in på försäkringskassans sajt och anmäla vilka dagar man vill ta ut ersättning för i efterhand. Således stressade jag inte in och löste det som jag kunde skjuta på ett par veckor…

Problemet är bara att just dom dagarna som inte skall (får?) anmälas i efterhand är just dom som är allra mest logiska att anmäla i efterhand, dvs dom dagarna som inträffar i samband med förlossning och sjukhusvistelse när det sista man vill tänka på är att ringa eller web-kommunicera med en myndighet. Kallas väl dom 10 pappadagarna i folkmun.

Så med mindre att min utförliga förklaring och ursäkt om varför jag inte hörde av mig samma dag som familjen utökades godkänns så är vi en halv månadslön kortare. Vilket inte kan betraktas som skitkul.

Nästa gång lovar jag att (efter en sömnlös natt, efter en milt chockerande förlossning och efter en groggy dagishämtning) genast ringa till försäkringskassan och berätta om den utökade familjelyckan.

Men bortsett från krånglet så måste jag ändå säga att man får vara tacksam för en bra föräldraförsäkring jämfört med många andra.

5 responses to “försäkringskassan i ett nötskal

  1. Försäkringskasseinformatören sa igår att ”vi har full förståelse för att ni inte lyckas ringa samma dag det varit förlossning. Glöm bara inte att ta ut dem inom 60 dagar från förlossning. Vi brukar alltid lösa det här retroaktivt, så ni får era pengar”.

    Å andra sidan så brukar ju FK kunna ge helt olika besked beroende på vem man pratar med…

  2. Jajamensan, FK är en djungel av regler och telefonköer. Turligt nog har jag en mamma med goda kontakter på FK (har jobbat där innan pension) så hon har hjälpt mig genom denna djungel…men icke är jag ett dugg klokare vad det gäller blanketter och annat…

  3. Ja, det verkar vara en djungel men samtidigt bra att du skriver hur bra vi faktiskt har det i Sverige!!

  4. Hihihi! Förlåt, men det är faktiskt skrattretande. Hatten av för byråkrati när den är som allra bäst ;). Jag har påminnt min käre sambo varje dag i två veckors tid om att ringa er och bestämma en dag vi kan inspektera Axel, men hans minne sträcker sig inte längre än max två timmar. Men jag ska skriva en lapp och hänga runt halsen på honom :). Kram

  5. pappabloggen2

    Kotte: låter tryggt (kanske…) min ansökan är fortf obehandlad så den som lever får se

    Nina, grym fördel. Jag har bara virriga Lena i klubben (:

    Anna; man måste faktiskt komma ihå det, betyder kanske inte att man skall vara nöjd alltid men ändå

    E M: ja det är på tiden, men just nu är det olägligt, magsjuka… det är som att den ena avlöst det andra sen lillebror kom 😦

Kommentera

