men för bövelen


Ett namn, ett namn, ett kungarike för ett namn! Börjar bli lätt jobbigt nu.

Förutom det namn som legat med mest och längst på listan så är mamman inne på lite mjukare namn och pappan på lite mer tuffa namn och helst inte med ”R” som kan vara så galet fult på fel ställe i ett namn när det uttalas på skånska.

Utlyser härmed en tävling om det coolaste men samtidigt användbara namnet som är både lite mjukis och lite tufft. Lovar verkligen att det utgår ett fint pris om vi får ett vinnande förslag.

Hmm, men i så fall uppstår ett problem – undrar hur det känns att besvara frågan ”Men hur kunde ni komma på det finurliga namnet?!” Nåväl, är det tillräckligt bra så får man väl ta den smällen…

19 responses to “men för bövelen

  1. Jag röstar på Åke! Helt utan R, och mamman säger det så gulligt. Okej okej, jag lär ju inte vinna något pris för det så i så fall röstar jag på Axel eller Kalle. Söta namn. Kramar från söder

  2. Vi har (antagligen) fortfarande tre månader på oss innan vår son dyker upp, men våra favoriter är (tog bort de med R i):
    Theo, Lukas, Simon, Dante, Leo, Isak, Elliott, Joel, Edvin.
    Lycka till!

  3. Mallisvännerna

    Hittade en länk med massor av pojknamn. Här finns faktiskt lite annorlunda och roliga namn och inte bara de som finns i namnsdagskalendern. Bla hittar man ”Alvar”….haha….det hade ju varit kul?! Fast det slutar ju på R förstås…. Annars gillar jag Abbe, Axel och Felix. Good luck i namndjungeln…

    http://dblex.com/korsord/korsord.php?lista=12

  4. Joel är ett underskattat namn, fint fint fint!

  5. Jag röstar på Ludvig, mjukt namn så blir det lite status när man kallas Ludde av kompisarna i skolan sen, vem ville inte ha ett smeknamn? 😉

  6. Pojknamn är svårt, vi hade mycket lättare med flicknamn, men det funkar ju inte nu. Finaste (?)pojknamnet tog vi ju själv. Ta det, men det slutar ju visserligen på R.

    Idag hade jag haft Olle och Olof högst på mina listor. Såg tidigare skrivare nämna Joel, det var fint!

  7. Ja, eh, vi tycker ju att Leo är fint…

    Inget R. Mjukt namn. Betyder Lejon (tufft :-). Funkar internationellt. Och då menar jag engelskspråkiga länder och Skåne… 🙂

  8. Nu har jag samlat ihop massor av förslag på min blogg… lite hjälp på traven :).

  9. Leon. Många ogillar det, så jag förstår om ni också gör det 😛 Men det är perfekt. Tufft -en fransk seriomördare ju! Och mjukt -så vackert och känsligt. Inget R. Internationellt. Och passar bra ihop med storasysters namn. Originellt nog för att inte hamna i AndersStefanSimonErik-fällan, men inte udda nog för att grabben ska bli mobbad.

    Hm, vid närmare eftertanke kanske jag ska spara namnet till eventuella framtida söner… 🙂

  10. Vilken trevlig blogg! Hit kommer jag gärna igen. Tycker det är svårt med pojknamn men jag älskar namnet Alex. Kort och fint tycker jag. 🙂 Ha de fint! /Jasmine

  11. pappabloggen2

    Erics m: härligt, ju förslag fler desto bättre! Åke….

    Hanna; du o mamman är på samma linje!

    Mallisv; Mkt bra lista!! Abbe är lite coolt faktiskt.

    Anna; också mammastilen, lite för soft för mig.

    Jenny; Ludvig är lite coolt på nåt skumt sätt men däremot Ludde.. o det blir precis vad alla kommer säga, precis som du säger.

    Astrid; Kan bara tänka Ebbe Karlsson affären.. nja

    Nina; ett av dina är definitivt med i leken än.

    Leos M; Har inte lagt mkt märke till Leo när vi tänkt men förklaringen är super o rätt! Hmm

    Linda; igen en bra motivering! Älskade filmen o karaktären i filmen (o skådespelaren) är underbar(a).

    Unga M: taget av Mallisvännerna 🙂 annars ett riktigt skönt namn.

    TACK ALLA FÖR FÖRSLAG! Fler mottages tacksamt, det sporrar tankearbetet om inget annat!

  12. Ja det blir iaf Ludvig (Ludwig?!) eller Melvin för mig,,, Men Melvin, tänkte om smeknamnet bli Melle eller liknande, låter som mellanmål!

  13. pappabloggen2

    Melle är en korv i Skåne 🙂

  14. Jag röstar på Edvin, världens finaste namn:-)

  15. Nu vet jag ju inte vad ni heter i efternamn och då är det ju lite riskabelt att gissa. Jag röstar på Svante. Tycker det är fint och gulligt och passar bra med Alva. Eller Sten- det är också så himla fint!

  16. Zeke…mjukt och häftigt helt utan R!!

  17. Vad synd att jag missade den här tävlingen! Fast jag hade ju gett er några varianter av Lillebror tidigare 😉

  18. Vad glad jag blir som har hittat din nya blogg. Jag följde ständigt din gamla, menmissade av någon anledning att lägga till denna till bloglovin.

    Nu har jag iaf läst ikapp till detta inlägg.
    Antar att lillebror kanske redan har fått ett namn, men jag röstar på Tage.

Kommentera

