namn och namn och namn – ska det vara så viktigt!?


Det var väl ett himla tjat 🙂

Nej men seriöst, klart killen skall få ett namn. Och just nu vet jag inte riktigt varför det inte händer nåt. Vi har liksom hamnat i ett läge där vi inte ens diskuterar saken. Lillebror funkar ju. Förmodligen kände vi från början att hemläxan inte var ordentligt gjord. Men sen har saken så sakteliga fått bero.

Jag har en favorit men hade jag varit bombsäker och låst vid idén så hade jag nog jobbat hårdare för det. Vi får helt enkelt vänta och se. Jag tror det är först efter 3 månader skatteverket hittar på ett namn åt en. Eller hur det nu funkar, nån som vet?

Lillebror verkar åtminstone vara så gott som frisk nu, lite svårt att få några klara svar ur honom.

11 responses to “namn och namn och namn – ska det vara så viktigt!?

  1. Fråga Alva vad hon tycker!

  2. pappabloggen2

    Gjort; Lillebror! Och ibland några helt absurda varianter.

  3. Man kan ju heta Bror och även Lillemor så då kanske Lillebror funkar också! 🙂

    Kanske inspiration från andra språk:

    Bror på somaliska: Walaal
    Albanska: Vëlla
    Bosniska/kroatiska: Brat (hahaha!)
    Lillebror på finska: Pikkuveli
    Bror på kurdiska: Bira (hahaha!)
    Grekiska: Adelphos (det var ju fint!)
    Portugisiska: Irmão

  4. Jag läste att de godkänt helt nya namn från och med 2008. Bland annat heter ett par personer numera ”hallon”. En person heter ”banan” och en hel hög valde ”Frodo” inspirerade av Sagan om ringen. Kanske Smeagol? Han är söt ;). Min arbetskamrat döpte sin son till Roy. På skånska blir det extra vackert. Känner att jag bidrar massor just nu men okej okej, kan inte själv komma överens om några killnamn så vi får nog akta oss för fler barn – om det inte ska bli Clint som pappan vill. Efter Eastwood. Jag skämtar inte!

  5. Vadå, hittar de på ett namn åt en då? Det låter riskabelt 🙂

    Ta något som låter fint ihop med Alva, Erik till exempel, eller Axel. Eller Gustav.

    Nu gav jag dig de namn vi hade som förslag märker jag, fniss.

  6. Det är ju ett viktigt beslut och jag tycker ni är kloka som inte förhastar er. Men det är klart, ett namn måste han ju ha… förr eller senare.

    Jag är grymt nyfiken på hur skatteverket går tillväga när de måste namnge barn! Tar de dagens namnsdagbarn eller drar de en lott?

    Personligen tycker jag det är svårare med pojknamn än flicknamn. Jag har en hel drös med fina tjejnamn men knappt något pojk…

    Lycka till 🙂

  7. pappabloggen2

    Anna – frågade igen; Namn blev svaret, ”Men vad skall namnet vara, vad skall han heta för namn”, svar ”namn”. Jag tycker det verkar konstigt som förnamn.. Annars var det faktiskt en kul ide att översätta, Bira ligger varmt om hjärtat!

    EM; Bob är ett annat sjukt namn som jag tycker är lite kul (Bob Marley). Mamman tycker det låter som en mentalsjuk person (förlåt ev Bobs som läser här).

    Skolis/lilsys, tycker också det är skumt det där med skatteverket, vilken nit- (vinst-) lott att få den uppgiften en måndag morgon på skattekontoret!!

  8. Jag tycker Leo är ett fint namn på en skånepåg, he-he…

  9. Mallisvännerna

    Jag har inte hört att Skatteverket hittar på ett namn ifall man inte anmäler om namn i tid. Däremot råkade jag på följande text på en sida som handlade om ”namn” i allmänhet:

    ”Nyblivna föräldrar har tre månader på sig att namnge sitt barn. Lyckas de inte med det skickar skatteverket ut påminnelser. Uteblir namnförslaget ändå så kan det till slut leda till böter. ”

    Det finns med andra ord en risk att bli fattig om lillebror inte får ett namn i tid….. 😉

  10. Gillar du Bob Marley kan ju Marley vara ett alternativ. En kompis till mig döpte sin son till det.

  11. jag har läst din blogg sen du startade med alva! får man lösenordet eller? / tinamansson.blogg.se

Kommentera

